Knoflook

Eerst even dit, mocht je internationale informatie/bollen/tips/foto’s zoeken over/van knoflook:

  • Synoniemen:     Look
  • Latijnse naam:     Allium sativum
  • Engelse naam:     Garlic
  • Duitse naam:     Knoblauch
  • Franse naam:     Ail

 

De teelt van knoflook is eeuwenoud (sterker nog, ze werd meer dan 4000 jaar geleden al gebruikt door de Egyptenaren). Knoflook is niet alleen lekker maar schijnt ook heel gezond te zijn. Denk maar aan de knoflookcapsules met een hoog gehalte allicine (de naam klink al een beetje als allium) die je kunt kopen – knoflook bevat onder andere vitamine C, vitamine B6, en mangaan en zou om die reden goed zijn voor hart en bloedvaten, en het immuunsysteem versterken.

Wij vinden knoflook vooral ook gewoon lekker. Rauw heeft ze een sterke smaak, na bakken, smoren of grillen wordt de smaak zachter en geuriger. Die sterkte en smaak hangt mede af van het ras, en daarnaast ook nog van de teelt/omstandigheden (wanneer je ze oogst, voeding, vocht, etc.).

 

TEELTWIJZEN

Je kunt knoflook niet zaaien. Dat is trouwens niet helemaal waar; als je knoflook door laat schieten en laat bloeien (wat trouwens heel leuk is om eens te laten gebeuren bij 2 of 3 planten) zie je nadat de zachtroze bloem is uitgebloeid, dat er broedbolletjes zijn gemaakt. Die broedbolletjes kun je planten en zullen dan gaan groeien en uiteindelijk een klein bolletje knoflook maken. En van zo’n klein bolletje kun je dan de tenen gaan poten en daar komen dan uiteindelijk goede knoflookbollen uit. Die teelt duurt dus 2 jaar. Ik heb het ooit eens gedaan, en het was leuk om te doen (eenmalig, om te begrijpen hoe het werkt, maar het niet voor herhaling vatbaar 🙂 ).

Als je gewoon knoflook wilt telen zonder te experimenteren, dan kun je knoflook vegetatief vermeerderen; en dat betekent dat je de tenen van een knoflookbol van elkaar los haalt en die losse tenen plant je weer uit (en elke teen wordt dan uiteindelijk weer een nieuwe knoflookbol).

Misschien leuk om eens te laten zien:

 

Ik was eens een knoflook vergeten te oogsten. Na de vorming van de bol sterft het blad af. Maar in februari zag ik een toefje groene sprieten en heb ik de vergeten bol opgegraven; elke teen in de bol loopt afzonderlijk weer uit en gaat weer een eigen bol maken (dat lukt alleen natuurlijk in dit geval niet want er is geen ruimte; zo dicht  op elkaar zouden het in de nazomer heel veel kleine bolletjes zijn met ieniemini teentjes).

Elke teen wordt dus weer een nieuwe bol knoflook. Je kunt deze tenen het beste in het najaar planten, maar eventueel ook nog in het voorjaar. Onze voorkeur gaat duidelijk uit naar het planten in het najaar. In het voorjaar geplant zullen de bollen zich minder goed ontwikkelen (dat is ook niet erg, het levert kleinere bollen met een sterkere smaak op).

En dan is er nog een ‘teelt’: jonge verse knoflook is bijzonder zacht en lenteachtig van smaak; er zijn mensen die knoflook in het vroege voorjaar planten en in de vroege zomer de jonge en nog onvolgroeide knoflook oogsten. Voor deze teelt hoef je niets speciaal te doen; je oogst gewoon knoflook wanneer het blad nog frisgroen is en ze ondergronds nog geen bol heeft gemaakt.

Het is een lelijke foto maar zo ziet een knoflook eruit als je die eind mei of begin juni oogst:

 

He blad is dan nog fris groen en er is nog geen bol, het wit is van structuur heel zacht (bijna als een lente-ui) en de smaak is heel fris, mild en ui/knoflookachtig zonder heel sterk te zijn. Zeker leuk om zo eens een knoflook vroegtijdig te oogsten en te proeven (vooral gestoofd erg lekker).

 

RASSEN

Je kunt bij elke zaadhandel ook bolletjes knoflook kopen; je weet dan zeker dat de bollen/tenen gezond en soortecht zijn. Maar een knoflookbol uit de supermarkt doet het in principe ook prima (tenzij ze heel oud of behandeld is) Zelf kopen we vaak gewoon een mooie grote witte knoflookbol als we die eens tegenkomen op een markt of in een winkel.

Sinds enige jaren kun je bij gespecialiseerde bedrijven bijzondere rassen knoflook kopen, van klein tot groot, uit Azië, Oost-Europa, Amerika, Spanje, etc., van wit tot rood, en ook met verschillen in smaak en smaaksterkte.

 

Op de foto hierboven zie je de tenen van een aantal van die wat meer bijzondere rassen; soms wat kleinere of grotere tenen, en van crème tot geel en zelfs donkerrood. De grootte van de teen zegt trouwens niets over de grootte van de bol; er zijn rassen van bijvoorbeeld grote bollen met wel 10 of 12 kleine teentjes maar ook even grote bollen met daarin 4 tot 6 grote tenen.

Voorbeelden van rassen die wij hebben geteeld en waar wij erg tevreden over waren:

  • Sulmona (donkerrode extra pittige maar ook iets zoete bol
  • Inchelium Red (lichtrode bol met milde smaak)
  • German Stiffneck (sterke smaak, vrij grote bollen en tenen)
  • Oosterdel (onze favoriet, grote bol met extra grote tenen, lekkere milde smaak)
  • Morado (mooie donkerroodpaarse kleur)
  • Shandong (middelgrote bollen, extra sterke smaak)

En zo zijn er nog tientallen rassen die heel leuk zijn om eens te proberen. Let bij de aankoop van de verschillende rassen goed op de beschrijving, niet alleen voor grootte en smaak maar sommige rassen zijn meer geschikt voor de teelt vanaf het najaar, sommige juist meer voor de voorjaarsteelt of voor de teelt van jonge, onvolgroeide knoflookstengels.

Er zijn trouwens ook wel wat verschillen in winterhardheid; in principe zijn knoflooktenen prima winterhard maar zeker de rassen die oorspronkelijk uit bijvoorbeeld Spanje komen kun je bedenken dat de gevoeligheid van zo’n ras voor bijvoorbeeld onze natte, koude kleigrond toch iets hoger ligt. Dat soort rassen kun je wellicht beter in het voorjaar planten in plaats van in de late herfst. En de laatste jaren telen wij knoflook in een verhoogde bak en daarover zijn wij zeer tevreden (zie daarover meer hieronder bij de alinea over standplaats en bemesting).

Wellicht ben je de termen ‘softneck’ en ‘hardneck’ wel eens tegen gekomen. De softneck-knoflookrassen zijn zeer geschikt voor de teelt vanaf oktober/november, de hardneck-knoflookrassen (waarbij de planten in de vroege zomer doorschieten) is zeer geschikt als  verse voorjaarsknoflook.

Als je interesse hebt om eens meer over knoflook, de variëteiten, etc. te lezen, kijk dan eens hier: Hood River Garlic. Je kunt er bijzondere soorten en rassen kopen, maar ook in Nederland kun je bijzondere knoflookbollen kopen, kijk daarvoor op de website van Leven van het Land

Knoflook Sulmona

 

PLANTTABEL:

Klik even op de tabel voor planttijd, plantafstand, oogstperiode, etc. in een nieuw scherm in groot formaat:

Knoflook tabel

 

STANDPLAATS 

Voor de teelt van knoflook moet de grond een goede structuur hebben en niet te lang nat blijven. Maar ze mag ook niet te lang droog blijven, voor een goede ontwikkeling van plant en bol is een luchtige en humusrijke grond met daarin wat rijpe compost daarin ideaal.

Knoflook is een wortelgewas en hoort dan ook in het vak van de wortelgewassen thuis, met bij voorkeur een vruchtwisseling van 1 op 4 tot 6 jaar. Knoflook houdt van een plekje in de volle zon.

Sinds enige jaren telen wij bij voorkeur knoflook in een verhoogde bak. Onze kleigrond kan in de winter nat en koud zijn (en na de winter nog lang zo blijven), onze ervaring is dat de knoflook in een verhoogde bak iets minder nat staat, iets warmer ook dan de volle grond, en bovendien kunnen we bak vullen met een mooi grondmengsel van rijpe compost, tuingrond, wat mix voor je moestuinbak (of zelf wat vermiculiet door de grond gemengd). Het zorgt voor een losse, vocht vasthoudende maar niet kletsnatte grond waarin knoflook hier goed in blijkt te groeien.

Knofloken in een verhoogde bak die in maart weer aan de groei komen

 

 

OPKWEEK EN BEMESTING

Wij planten de knoflooktenen dus bij voorkeur in het najaar; rond eind oktober. We geven op dat moment nog geen mest want we willen niet dat de knoflooktenen na het uitlopen nog snel gaan groeien terwijl de koude winter nog moet komen. Gematigd opkweken dus.

We maken de nog niet erg koude grond onkruidvrij en goed los. En we poten dan de knoflooktenen ongeveer 2 tot 3 centimeter diep.

 

In november (een week of 3 tot 5 na het poten – afhankelijk van de grondtemperatuur) lopen de knoflooktenen dan uit. Als het winter wordt is er vaak een centimeter of 5 tot 10 loof en dat is ideaal; teveel loof maakt de planten zwak in een koude winter.

In de donkerste maanden blijft het loof dan op die hoogte. En ergens in februari/maart (wederom afhankelijk van de temperatuur van lucht en grond) zie je dat de knofloken weer iets gaan uitlopen. Dat is het moment waarop we wat voeding gaan geven, en we geven dan een algemene samengestelde (die dus NPK = stikstof, fosfor en kali bevat). Wij gebruiken graag een algemene voeding als bijvoorbeeld de groene Culterra maar er zijn verschillende merken te koop, al dan niet organisch, mineraal of biologisch.

Vanaf april groeien de planten dan weer volop, en vaak geven we dan in april of mei nog een klein handje extra kali (want kali zorgt voor een goede groei en ontwikkeling van de bol).

Uiteindelijk wordt ergens rond juli het blad dor en droog, en dat is een teken dat de bol aan het rijpen is en de plant af gaat sterven. Bij de voorjaarsteelt gebeurt dit vaak iets later.

Knoflook die in november is uitgelopen en zo de winter in gaat

 

Misschien is het leuk om te laten zien hoe knoflook na de winter weer aan de groei komt. Op de fotocollage hieronder zie je foto’s van dezelfde knofloken in een jaar:

 

Links zie je boven de knoflook in de winter (in de sneeuw zelfs). Eronder is dezelfde knoflook in februari: ze gaat weer voorzichtig groeien, de kleur wordt groener. Eronder dezelfde knoflookplanten in maart, al weer 2 keer zo groot. En rechts zie je boven dan de knoflook in april. En de grootste sprong is de foto eronder van mei: de knoflookplanten zijn dan niet alleen veel hoger maar ze worden ook al dikker (en dat betekent dat ze ondergronds langzaam dikker wordt en gaat beginnen aan de vorming van de bol). Deze knofloken zonder bol zijn nu al erg lekker. Maar de meeste laten we staan tot ergens in juli (afhankelijk van het weer). Ik zal de komende maanden nog even foto’s maken van de verdere voortgang…….

 

TEELTZORGEN

Plant alleen de mooie, gave, grote en gezonde tenen van de bol. Je plant ze dus met het puntje naar boven en het worteltje naar onderen, een centimeter of 2 tot 3 onder de grond (bij de voorjaarsteelt mag je het puntje van de teen nog zien, omdat de grond dan niet meer zo koud is. Als je knoflooktenen in rijen plant, zorg dan voor een rijafstand van zo’n 25 centimeter, zodat je ertussen goed kunt wieden.

De afstand tussen 2 knoflooktenen in de rij is ongeveer 10 tot 15  centimeter, zodat de knoflooktenen voldoende ruimte (en voeding en vocht) hebben om om een mooie grote bol te vormen.

Soms gebeurt het dus dat een knoflookplant ergens in juni/juli doorschiet en wil gaan bloeien. Dat is rasafhankelijk en het gaat dan om een knoflookras uit de ‘hardneck-groep’.

Als een knoflook doorschiet zie je dat snel: in het midden van het loof komt een sterk verdikte en harde stengel, met aan het einde van die dikke harde steel een lichtgroen tot wit ‘vlammetje’ dat uiteindelijk de bloem zou gaan worden:

 

De bloeistengel in wording vraagt natuurlijk energie van de plant en je wilt dat die energie vooral wordt gestopt in de vorming van een mooie grote knoflookbol. Om die reden verwijder je zo’n bloeistengel, in een zo vroeg mogelijk stadium. Je hoeft de stengel er niet uit te knippen maar je kunt deze er ‘uit trekken’. Je houdt dan een bloeistengel van soms wel 30 tot 50 centimeter lang in je hand. Vroeger gooiden we de stengels die we verwijderden gewoon op de composthoop, tot we eens van onze Koreaanse tuinbuurvrouw leerden dat het een delicatesse is. Knip het bovenste stuk (de bloemknop) eraf, en de rest van de stengel kun je dan gewoon eten, het heeft een frisse, verse knoflooksmaak (fijngesneden lekker in roerbak, marinades, stoofgerechten, etc.).

Andere en meer algemene teeltzorgen zijn uiteraard het wieden, en water geven bij droogte.

 

OOGST / BEWAREN

Oogst, als je genoeg knoflookplanten hebt, vooral in mei-juni eens een knoflookplant: zoals ik eerder aangaf heeft ze dan nog geen of weinig bolvorm (want de bol wordt pas in het allerlaatste gedeelte van de teelt gemaakt). De verdikte onderkant en stengel zijn zacht en toch pittig van smaak, moet je gewoon eens geproefd hebben.

Voor de oogst van volgroeide en rijpe knoflookbollen die je kunt bewaren wacht je tot het loof bruingeel en dor wordt. De planten vallen dan ook om en sterven langzaam af. De knoflookbollen zijn dan ook klaar om te oogsten.

Haal de bollen uit de grond door ze met bijvoorbeeld een spitriek met kluit en al uit de grond te lichten. Zelf wassen we de knoflookbollen dan graag even in de regenton, zodat er zo min mogelijk kleigrond aan vast zit (is in de winter wat schoner en makkelijk in gebruik).

 

Op de foto zie je de knofloken na de oogst en het wassen uitgespreid op de gereedschapskist, zo kunnen ze opdrogen voor we ze op gaan hangen om drogen voor lange bewaring.

Om te drogen voor bewaring hang je de knofloken met het loof, samengebonden in bosjes, op een droge en luchtige plaats. Soms doen we dat in het houthok, maar soms ook in de kas (mits de luchvochtigheid daar niet te hoog is). Onder een afdak of in een schuur is ook prima.

De knofloken zijn goed gedroogd wanneer de stengel droog is en je die door kunt knippen (meestal duurt het drogen, afhankelijk van de omstandigheden, een week of 4). Na het drogen knip je het verdorde blad eraf, en ook de verdorde wortels. En dan kun je ze, net als sjalotten en uien in een emmer of open kistje, op een koele donkere plaats, maandenlang bewaren.

Op deze pagina zie je trouwens zo links en rechts ook wel wat foto’s van geoogste knoflookbollen met loof dat nog redelijk groen is. We eten bijna jaarrond onze zelf geteelde knoflook, maar in april en mei moeten we ze kopen. Rond juni verlangen we na die gekochte knoflookbollen weer naar knoflook uit eigen tuin. Dan kopen we dus geen knoflook meer maar oogsten we gewoon een paar knoflookbollen voor eigen vers gebruik. We kunnen dan gelijk ook zien hoe het met de bol gesteld is en hoe lang het nog ongeveer duurt voor ze oogstklaar zijn.

En soms is het gewoon nodig; omdat we voor het vak waar de knoflookplanten staan al gezaaid stambonen, herfstandijvie of late bietjes klaar hebben staan om uit te planten.  Ook bovengronds sterven knoflookplanten prima af, mocht je dus eens een knoflook voor vers gebruik oogsten en vinden dat de bollen groot genoeg zijn, dan kun je een deel ervan ook in een dus wat vroeger stadium oogsten. Je moet de knoflook kan wel wat langer laten drogen zodat de steel goed droog is voor je die afknipt.

En zoals de teelt een begintijd heeft, zo heeft ze ook een eindtijd; als je de bollen na het afsterven van het loof nog een poosje laat zitten gaat ze opnieuw beginnen:

 

Op de foto zie je een knoflookbol die na het afsterven niet is geoogst, en bij wat regenachtig weer is gaan groeien; het witte papierachtige vel is verteerd en de blote roze tenen hangen losjes in de bol. En dat is niet zo erg maar de tenen beginnen weer uit te lopen (eigenlijk net als het verhaal en de foto bij Teeltwijzen). En dat gaat wel ernstig ten koste van de kwaliteit en houdbaarheid van de knoflook. Oftewel; het liefst oogst je op tijd , maar als dat niet lukt, dan liever iets te vroeg dan iets te laat.

Geoogste Knoflookbollen hangen te drogen

 

Zelf bewaren we knoflook in een onverwarmde schuur, ze kan zelfs wat vorst verdragen, Op deze plaats kunnen de knoflookbollen vaak tot eind februari-maart worden bewaard (tot het na de winter warmer wordt in de schuur en de bollen uit gaan lopen en de bollen zacht worden.

Een kistje met knoflookbollen en sjalotten voor de winterberging

 

ZAADTEELT

Zoals ik al eerder aangaf is dit dus niet van toepassing omdat de teelt van broedbolletjes tot volwaardige knoflookbollen heel lang duurt en je knoflook bij voorkeur vermeerdert door de tenen uit een bol te planten.

Van de knoflookbollen die je in de zomer oogst en na het drogen in de winterberging legt kun je in oktober weer de mooiste exemplaren uitzoeken om daar dan weer de mooiste tenen van uit te planten. Na een aantal jaar (afhankelijk van het ras en de omstandigheden) loopt de kwaliteit van de bollen soms wat terug. En dan kopen we weer eens nieuwe bollen op markt, bij de webwinkel of in de winkel.

 

Tot slot: kijk vooral nog even op de Receptenpagina voor recepten met knoflook (of andere groenten, fruit of kruiden) of op de pagina met Inmaakrecepten.

 

78 reacties op Knoflook

Ruud & Diana 30 mei 2019 om 09:09

Dankjewel Kees!
Diana

Roel 31 mei 2020 om 09:56

Dank voor het snelle antwoord en de ruime uitleg over knoflook planten e.d.

Chris 31 mei 2019 om 10:28

Een prima verhaal. Ik teel al jaren knoflook. Dit jaar iets raars. Het blad was al geel, dus geoogst. Kleine bolletjes. Maar…. een paar centimeters boven het bolletje zit een verdikking en
daar zitten een paar minuscule teentjes. Weet iemand hoe dat komt?
Ben zeer benieuwd.

Carine p 31 mei 2019 om 17:00

Dag Chris,
Niets vreemds hoor, dit zijn de broedbolletjes (soort zaden) van look. Laat dit netjes drogen en in ongeveer oktober kan je dit in de grond steken. Je vormt dan een ééntenig lookbolletje dat je kan opeten of het jaar nadien vormt dit een hele lookbol met verschillende teentjes.
Persoonlijk recupereer ik de broedbolletjes en plant deze rond bv perzikbomen of andere gewassen die gevoelig zijn aan ziekten.
Succes
Carine

Ruud & Diana 3 juni 2019 om 08:02

Hallo Chris en Carine,
Ik heb het zelf ook wel eens gezien, maar wel heel lang geleden en daarna nooit meer.
Dus ik heb zelf ook nog even gezocht want ik heb hier normaal gesproken alleen broedbolletjes gezien na de bloei (als zaden maar dan dus anders).
Ik vond deze pagina, waarin een aantal knoflooksoorten wordt beschreven, en bij de ‘Artichoke’ staat het antwoord: http://www.eemlook.nl/artichoke/.
Een erg leuke website trouwens, met heel veel informatie over knoflook. Ik ga zelf de website ook eens op mijn gemak doorlezen.
groetjes,
Diana

Carine p 13 juli 2019 om 16:12

Dag Diana,
Toffe site om te lezen. De rocambole looksoort ben ik al jaren aan het zoeken, maar niet zo evident om te vinden. Ik wil hem vooral planten omdat er bovenaan zoveel broedbolletjes zijn en mooi om te zien.
Ik heb elk jaar toch wel een doosje vol met broedbolletjes die ik recupereer, dit is bij mij niet nà de bloei. Gewoon middenin de stengel zitten er soms broedbolletjes. Ik laat look nooit bloeien. Allicht zal dit van de soort afhangen, maar eerlijk gezegd weet ik dit niet. Ik koop een zak van 3 kg look (violet) op de plaatselijke markt en deze plant ik uit. Ongeveer 1 op de 10 planten heeft broedbolletjes.
Groetjes
Carine

Mary 28 juni 2019 om 18:25

Wat een leuke en duidelijke uitleg! Ik ga er meteen mee aan de slag! Bedankt

Penny 1 juli 2019 om 08:13

Goedemorgen,
Wat een geweldige foto’s en uitgebreide info, dankjewel.
Een vraag, waarom moet ik knoflook drogen? Ik doe het wel braaf maar iemand vroeg mij waarom eigenlijk en kan je de knoflook niet direct eten? Ik moest zwijgen.

Jolanda 1 juli 2019 om 08:36

Dag Penny,
Zoals Diana hierboven al schrijft: om de knoflook lang te kunnen bewaren. Zonder drogen kun je ‘m wel gebruiken, maar gaat die sneller rotten en/of schimmelen.

Hotter.J.Th. 13 juli 2019 om 12:10

Ik wil graag knoflook telen ( Niet commercieel) hobby .Mijn vader vertelde mij eens dat voor bemesting het beste SCHAPEN keutels kunt gebruiken ( Vers of oude ?? ).
kan iemand mij hier ook iets van vertellen met eventuele adviezen.Reactie’s afwachtend bij voorbaat dank. J.Th.Hotter.

Ruud & Diana 14 juli 2019 om 08:46

Hallo J.Th.,
Ik heb zelf nog nooit schapenmest gebruikt, maar wel koeienmest, kippenmest en paardenmest. Er zijn kleine verschillen maar uiteindelijk leveren ze allemaal niet heel veel stikstof. En dat is goed want knoflook houdt ook niet van veel stikstof. Knoflook heeft sowieso niet veel voeding nodig, behalve dan wat extra kali tijdens de groei. Schapenmest lijkt mij dus prima (mits het oude, verteerde mest is en in niet te grote hoeveelheden). Maar wellicht toch ook nog wat kali tijdens de groei rond april/mei.
groetjes,
Diana

Walter 22 september 2019 om 16:57

Leuk, goed, overzichtelijk en helder stukje. Top.
Ik ben zelf geleidelijk aan zaad van knoflook aan het telen. Vorig haar najaar wat gezaaid en idd kleine bolletjes, zoals je al aangeeft. Een aantal heb ik laten staan om door te telen. Geen omkijken naar, maar ik ben benieuwd. Ook dit voorjaar knoflookzaad gezaaid. Ze kwamen mooi op, maar door de warme zomer (denk ik) hebben ze het niet gehaald. Knoflook uit de winkel (made in China) heb ik ook wel eens geprobeerd, doch geen succes. Online of of moestuin markten zijn goede kwekers te vinden

Marc de Ruijter 22 september 2019 om 23:17

Walter, ik heb dit voorjaar ook knoflookzaad geplant met hetzelfde resultaat: kwamen mooi op maar stierven in juni/juli weer af. Hier in Noorwegen bepaald geen warme zomer gehad. Ik vermoed simpelweg het verkeerde tijdstip van zaaien.

Nick de Grijs 13 oktober 2019 om 09:03

Hoi Diana,
Wederom een prima en leerzame uitleg, dank,
Prachtige site
Dit jaar voor het eerst Olifanten knoflook geplant, ben benieuwd.
Met een groene groet
Nick
VTV Westdijk Krommenie,

Jan Schoenmaker 2 november 2019 om 11:05

Goedemorgen, heb gelezen dat je geplante knoflooktenen met een boogje met plastic kunt afdekken voor de winter zodat er niet teveel roest op komt. Heeft iemand ervaring met het afdekken van knoflook.

Ruud & Diana 3 november 2019 om 16:02

Hallo Jan,
Ik durf het niet te zeggen. Aan de ene kant kun je denken dat vliesdoek invloeden van buiten tegenhoudt. Aan de andere kant, roest is, als ik het goed begrijp, een schimmelziekte, en juist on een vliesdoek blijft het vochtiger. Ik las ergens dat prei, knoflook en andere roestgevoelige planten zo luchtig mogelijk moeten staan zodat het gewas snel kan opdrogen na regen, etc.
groetjes,
Diana

Carola 3 november 2019 om 21:44

Hallo Jan, planten hebben CO2 uit de atmosfeer nodig om te kunnen groeien. Als je ze afdekt met plastic dan stikken ze. Bovendien: ziektes die al in de grond zitten, of in het plantgoed, kunnen onder een plastic tunnel lekker gaan broeien.
Tuinvlies is een betere optie. Ik maak er geen gebruik van.
Waarom zou je knoflook beschermen tegen roest? Knofloken die je in de herfst poot en die in het voorjaar groeien, krijgen meestal pas roest als de bollen afrijpen -als ze het al krijgen. Ik oogst steeds prachtige knoflookbollen waarvan de bladeren soms wel en soms niet dik onder de roest zitten: roestige planten produceren ook goede knoflookbollen.
Jan, laat het op je afkomen – als de roest al komt: succes met je knof!
Groet, Carola

Ruud & Diana 5 november 2019 om 09:47

Hallo Carola (en Jan),
Dankjewel voor het beantwoorden van de vraag, ik heb die zelf blijkbaar niet eens goed gelezen want ik heb het woord ‘plastic’ gemist en dacht dat Jan vliesdoek wilde gebruiken.
Ik zie nog wel eens vliesdoek (tijdelijk) wanneer het erg hard vriest bij knofloken. Wij gebruiken het zelf ook niet, maar hier bij de kust vriest het vaak wat minder hard dan in het oosten van het land.
Ik las dat roest geen vorst verdraagt.
groetjes,
Diana

Pien 11 november 2019 om 09:29

Net “ergens” iets gelezen over een ezelsbruggetje voor het planten van knoflook. De 10-10-10-10 regel. Knoflook plant je op 10 oktober, de 10e van de 10e maand. Teentjes 10 cm diep en 10 cm van elkaar. Dit jaar iets te laat maar ik vind het zo’n leuk ezelsbruggetje dat ik hem hier toch maar post! En het sluit niet helemaal aan bij jouw advies Diana. Omdat jij mijn goeroe bent ben ik dus wel benieuwd wat jij er van vindt!

Ruud & Diana 12 november 2019 om 09:51

Hallo Pien,
Het is in ieder geval heel leuk en makkelijk om te onthouden. Mijn ervaring is (of eigenlijk was) dat als je knoflook te vroeg plant ze voor/in de winter al flink wat loof hebben, en als het dan streng gaat vriezen is dat loof wel extra kwetsbaar. Maar de laatste jaren vriest het niet meer zo hard. Toch zou ik zelf de 10-10-10 ezelsbrug wellicht iets verschuiven, naar 11-11-11, of liever nog 10-11-12 🙂 . De eerste of tweede week van november vinden wij hier altijd een mooie week voor het poten van knoflook. Dan kan er nog net voldoende loof groeien om sterk de winter in te gaan, maar niet zoveel loof dat het extra gevoelig is voor vorstschade. En een plantafstand van 12 centimeter geeft net iets meer ruimte zodat de bollen mooi groot kunnen worden. Het enige struikelblok is de plantdiepte, die houden wij zelf op zo’n 5 tot 6 centimeter (dat is dan wel de helft van 10 of 12 🙂 ). Dus 10 voor de dag, 11 voor de maand, 12 voor de afstand en 6 voor de diepte.
Leuk ezelsbruggetje!
groetjes,
Diana

Carine p 11 november 2019 om 12:50

Dag Pien,
Leuk ezelsbruggetje, maar ik wijk toch ook af . Ik ben nu volop bezig knoflook te planten ( maar dat is omdat ik in ZW Fr woon), maar vooral de 10 cm diep vind ik wat diep.
Veel knoflook plezier
Carine

Teun 5 december 2019 om 09:53

Zou de kwaliteit van de bollen ook teruglopen als je niet doorteelt met de tenen uit de bol, maar in plaats daarvan de broedbolletjes gebruikt? Anders gezegd, kun je de kwaliteitsafname voorkomen als je het helemaal zelf doet, of ontkom je er niet aan om te kopen?

Tip: Vreekens Zaden in Dordrecht is een leuke winkel met mooie kwaliteit. Ik kom er al een paar jaar met veel plezier.

Carine p 5 december 2019 om 13:48

Dag Teun,
Ik heb het voorgevoel dat je de kwaliteit van de look wel behoudt met de broedbolletjes, maar Ik heb geen 100% zekerheid. Let wel op, de broedbolletjes zijn een 2-jarig proces. Je plant deze uit en je krijgt 1-tenige look. Laat dit gewoon zitten en het jaar nadien krijg je de bol look. Zelf plant ik broedbolletjes niet om look te hebben, maar eerder tegen ziekten en in het voorjaar wanneer de look op zijn einde loopt, heb je verse stengels look. Broedbolletjes plant ik vooral tussen de aardbeien en rond de perzikbomen en abrikozenbomen die gevoelig zijn aan ziekten. Groetjes carine

Wijnie 5 december 2019 om 13:50

Hoi Teun,
Wat ik in de reactie hierboven van Carine P van 31 mei lees is dat broedbolletjes het eerste jaar maar 1 teen geven en het jaar daarop pas een knoflookbol. Jr zult er dus langer over doen als je met broedbolletjes wilt werken ipv tenen. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik durf dus ook niet te zeggen of je kwaliteits afname krijgt.
Groet Wijnie

Carine p 5 december 2019 om 14:18

Oei, ik heb dit 31 mei ook reeds geschreven
Carine

Ruud & Diana 6 december 2019 om 10:57

Hallo Teun,
Ik moet de informatie op deze website eens nalezen en aanpassen waar nodig. Want tot een paar jaar geleden kochten we knoflookbollen zonder naam, wel bij een zaden-/tuinwebshop, en die liepen altijd in kwaliteit terug. We hebben een jaar of 6 geleden bollen van het ras Oosterdel gekocht en die vermeerderen we al die jaren al zelf, zonder verlies in kwaliteit. Ik denk dus dat het ook veel te maken heeft met de kwaliteit van de bollen en met de raseigenschappenen. Wij kochten Oosterdel bij http://www.levenvanhetland.nl en zijn zeer tevreden over het ras, ook na meerdere keren/jaren zelf vermeerderen, grootte, opbrengst en smaak blijven hetzelfde.
groetjes,
Diana

Kim 17 januari 2020 om 13:22

Hoi Diana,

Ik hoorde laatst bij Binnenste Buiten iets over verse knoflook. En waarempel hebben ze die bij Appie gewoon bij de groente afdeling liggen. Na het lezen van jouw verhaal begrijp ik dat er twee momenten zijn om te oogsten: vroeg, dan is het hooguit een verdikking, zoals een bosui en laat, dan lijkt het al aardig op een gedroogde knoflook. Nu vraag ik me af of je ze ook weleens als bol hebt geoogst, maar dat ze nog vers waren, mooi groot wit met groene stengel. En hoe je dat is bevallen. En als je nieuwe tenen poot van een op de markt gekochte bol, is dat dan idd zo’n grote witte verse bol, of toch een reeds gedroogde?
https://www.biesheuvelknoflook.nl/wp-content/uploads/2019/10/Losse-knoflook-op-hout-Biesheuvel-Knoflook.jpg voor een plaatje van wat ik bedoel

Groetjes, Kim.

Ruud & Diana 18 januari 2020 om 09:27

Hallo Kim,
Het is net als bij zaden en ander pootgoed: het drogen heeft als doel om langer te kunnen bewaren. Maar verse zaden kun je ook zaaien, ze kiemen vaak wat sneller (op een heel klein aantal soorten na dat een speciale behandeling nodig heeft). Verse aardappelen spruiten sneller dan bewaaraardappelen, en verse knoflook loopt sneller uit dan bewaarknoflook.
Er zijn eigenlijk ook geen 2 oogstmomenten voor knoflook hoor, je kunt gewoon knoflook oogsten wanneer je wilt. Je kunt wachten tot de plant afsterft en je de knoflook kunt bewaren, maar je kunt altijd voor die tijd een verse knoflook oogsten voor direct gebruik. Afhankelijk van wanneer je dat doet zal ze meer lijken op een stengelui (in het voorjaar) of al een lichte verdikking hebben of zelfs al een bol met tenen vormen (richting de zomer). En zelf hebben we dit jaar ook knoflook in november in de kas geplant, op korte afstand van elkaar, voor de oogst van het verse blad in de winter, ook erg lekker. Als er genoeg voeding in de knoflooktenen zit kunnen we er meerdere keren van eten.
Je kunt dus ook verse knoflook planten, maar het is wel belangrijk dat de tenen volgroeid zijn (bij heel jonge knoflook zijn ze nog vergroeid aan elkaar). Maar als wij knoflook in juli oogsten zou ik in principe direct weer wat van de verse maar wel ‘voldragen’ tenen uit kunnen planten. Als je vergeet om een bol te oogsten zullen de afzonderlijke tenen trouwens ook weer allemaal uit gaan lopen (zoals je op de 2e foto op deze pagina kunt zien).
groetjes,
Diana

Jos 26 februari 2020 om 11:35

Hi Diana, op de foto’s in je collage gebruik je een worteldoek, en bij opkweek & bemesting + de foto van Maart zie ik een soort stucloper liggen als afdekzeil tussen de rijen knoflook, vanwaar het verschil en wat is de reden hiervoor, tegen onkruid?

Verder een andere vraag, momenteel heb knoflook in de moestuin staan op een soort verhoogde regel. Omdat het nu zo ontzettend nat is loopt het water daar enorm moeilijk weg en blijft het er tussen staan. Zoals je schrijft is dit niet goed voor de knoflook, en probeer ik het dan ook weg te krijgen. Gezien de nieuwe tot mij genomen informatie hier qua bodem wensen + blijvende water, kan ik deze knoflook eventueel nog verplaatsen naar een verhoogde kweekbak? Ik woon zelf ook in Zeeland (Schouwen-Duiveland) dus kweek ook op echte klei. Ik heb de knoflook oktober 2019 geplant.

Ruud & Diana 26 februari 2020 om 23:45

Hallo Jos,
Ik had een halve rol stucloper over na de verhuizing van een kennis. En dat werkt ook best goed, gaat alleen natuurlijk niet zo lang mee als gronddoek.
Ik gebruik het omdat het onkruidgroei tegengaat, de grond in het voorjaar wat sneller opwarmt en in de herfst minder snel afkoelt, en omdat er minder verdamping is en de grond dus wat langer vochtig blijft in droge periodes.

Ik vrees dat de kans groot is dat het nu nog verplanten van knoflook wel voor een groeistilstand zorgt. Als je het wilt proberen zou ik ze er met een flinke kluit grond uithalen en de hele kluit verplanten. Knoflook kan best goed tegen natte grond hoor, maar natuurlijk niet tegen wekenlange in de modder staan.
groetjes,
Diana

Jos 3 maart 2020 om 19:09

Hi Diana,

Hartelijk dank voor je antwoord. Gelukkig is de grond inmiddels een stuk minder nat dan vorige week. Ik heb besloten om de knoflook te laten staan, maar ga 1 of 2 rijtjes weghalen (we hebben 150 tenen geplant) om te experimenteren. Inderdaad met een flinke kluit eruit, alleen zal de nieuwe grond voor het experiment in betere conditie zijn dan de huidige standplaats, is eigenlijk pure Zeeuwse compacte klei, nieuwe grond zal veel luchtiger (compost) en in verhoogde bak ipv rijen zijn. We gaan het zien.

Hoe Knoflook Bewaren? - Bonen & Biet 7 maart 2020 om 14:06

[…] veel gestelde vraag is of je knoflook met uitlopers ook kan planten (2). Het antwoord is ja. Je kan de knoflookteen gewoon in de grond stoppen of in een potje. Het zal […]

Willem 7 april 2020 om 06:53

Prima verhaal en duidelijke uitleg.
Ik heb me eens laten vertellen dat je knoflook niet steeds in dezelfde grond kunt/moet verbouwen.
Is dat zo?

Ruud & Diana 7 april 2020 om 08:54

Hallo Willem,
Dankjewel!
Het klopt dat je knoflook beter niet elk jaar in dezelfde grond kunt telen, dat heeft onder andere te maken met ziekten en plagen die in de winter in de grond overleven en het jaar erop sneller en agressiever je planten aan kunnen vallen.
Voor een meer uitgebreide uitleg zou je deze pagina kunnen lezen, die gaat over de vruchtwisseling (een soort rotatieplan waarin elk jaar groenten uit bepaalde groepen/families een vak opschuiven). De groep wortelgewassen (met daarin worteltjes en bieten maar ook knoflook en nauwe familieleden als uien, sjalotten en prei) worden daarin ook genoemd: https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/vruchtwisseling/
groetjes,
Diana

Willem 8 april 2020 om 16:50

Duidelijk en bedankt

Fran 8 april 2020 om 15:36

Prima, bedankt voor de goede uitleg en de duidelijke foto’s.
Fran

Robert 16 april 2020 om 07:25

Hoi, ik tuinier op behoorlijke kleigrond, en mijn knofloken gaan meestal wel goed daarop. Alleen is het nu al behoorlijk droog.
Is het een optie om de knofloken te mulchen met compost of stro of is dat geen goed idee voor de roest enzo?

Ruud & Diana 16 april 2020 om 21:25

Hallo Robert,
Wij dekken de grond tussen de knofloken af met een laagje worteldoek. Compost of stro is ook een optie, mest is geen goed idee maar karton is ook mogelijk. Er zijn dus zeker meerdere soorten afdekmateriaal mogelijk. Het helpt niet alleen om vocht in de grond te houden maar het houdt ook onkruid tegen en zorgt voor een actief bodemleven.
groetjes,
Diana

Daan 22 april 2020 om 15:03

Ik heb in het najaar bio tenen knoflook geplant. Zijn mooi opgekomen alleen al vroeg veel vergeeld blad en ook meerdere kleine, dunne plantjes. Ik heb wat laat voeding gegeven maar inmiddels, half april het wel gedaan. Wat doe ik fout? Ik zie veel gezondere knoflook in moestuinen om mij heen.

Carine p 22 april 2020 om 15:50

Dag Daan,
Even heel kort. Staan ze te nat? Look krijgt ook gele bladeren bij teveel water.
Grt carine

Daan 27 april 2020 om 15:41

Geef elke dag water. Bij deze mee gestopt. Wat raad je aan?

Wijnie 28 april 2020 om 10:27

Hoi Daan,
Ik vermoed net als Carine dat de hoeveelheid water het probleem is.
Ik heb afgelopen herfst ook winterknoflook en winterui gezet. Door de natte januari en februari maanden waren het ook zielige gelige plantjes. Nadat het droog is geworden, heb ik ze geen 1x meer water gegeven, dus de afgelopen 6 weken hebben ze het volledig met grondwater gedaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik op veen-kleigrond tuinier met vrij hoge waterstanden. Omdat de knoflook en ui al zo’n tijd in de grond staat hebben ze een goed wortelstelsel en kunnen ze dus goed zelf op zoek naar water.
Ik weet natuurlijk niet op wat voor grond jij teelt, op zandgrond met lage waterstand had ik de afgelopen weken waarschijnlijk wel een paar keer water gegeven, maar max 1x per week als het heel de week niet regent.
Veel succes met je knoflook!
Groetjes Wijnie

inge 6 mei 2020 om 17:04

hoi diana

ik had een een vraag ….. ik ben nu de knoflook al aan het oogsten , de bolletjes
zijn ongeveer 5 cm …… ik oogst nu steeds als mijn look op is en het overgrote deel in juni / juli …… ik weet dat de bloemstengel ook eetbaar is , maar is dit ook zo met de steel met het loof eraan?
bedoel dus het gedeelte dat uit de bol komt ,is ongeveer 2 cm dik

groetjes inge

Wijnie 6 mei 2020 om 19:13

Hoi Inge,
Ja, het loof van de knoflook is ook eetbaar, net als bij uien trouwens. Eet smakelijk van je knoflook! 😉
Groetjes Wijnie

Ruud & Diana 7 mei 2020 om 09:30

Hallo Inge en Wijnie (dank voor het antwoorden!),
Ja, jonge knofloken die nog geen bol hebben zijn zeker helemaal eetbaar.
In het Frans schijnen deze heerlijk zachte en frisse knofloken een eigen term te hebben, maar ik weet niet meer wat die is (iemand een tip?.
Maar er zijn dus mensen die de knofloken niet voor de bollen telen maar voor de jonge onvolgroeide stengels.
Ik heb nog 2 bolle knoflook liggen maar als die op zijn ga ik ook eens een eerste jonge knoflook oogsten, het is heerlijk en ik kan gelijk zien hoe ver de knoflook is, of ze goed groeit, gezond is, etc.
groetjes,
Diana

Carine p 7 mei 2020 om 11:38

Dag Diana,
Een jonge look wordt in het Frans l’aillet genoemd. Ze verkopen dit op markten in de lente. Het is look van ong 3 maanden oud. Meestal zie je dit liggen naast de jonge pijpajuin.
Heel lekker! Mijn look van vorig jaar is bij mij nu op, derest die niet meer mooi is, gaat in een emmer voor het lookaftreksel. Vanaf nu dus aillet uit de tuin. Grt carine

Ruud & Diana 7 mei 2020 om 22:01

Hallo Carine,
Dankjewel! Ik had Alouette in mijn hoofd (maar dat is een aardappelras :-)), kon er niet meer opkomen.
Ik ga er volgende week 2 oogsten en er een pasta met in witte wijn en room gestoofde verse knoflook met rucola van maken, zag toevallig vanmiddag een leuk recept in het boek Stoven van Janneke Philippi staan.
Ik zie de Franse markt met bossen lenteui en verse knoflook bijna voor me, ik krijg er bijna een vakantiegevoel bij :-)!
groetjes,
Diana

Barbara 20 mei 2020 om 22:34

Hoi Diana,
Ik heb net een deel van mijn knoflook geoogst. De stengels waren al helemaal geel en lagen plat op de grond. Hoe kan het dat dat ah zo brief gebeurt? De bolletjes zijn niet erg groot en ik had ze liever wat langer in de grond laten zitten. Ik heb ze in oktober in de grond gedaan (denk ik)

Ruud & Diana 21 mei 2020 om 09:33

Hallo Barbara,
Het is altijd heel moeilijk om te bedenken wat er mis zou kunnen zijn gegaan, want ik ken je omstandigheden niet (welke grond, zon of schaduw, welk ras, is er een bloeistengel of niet, ertc.).
Mogelijke oorzaken kunnen zijn: ‘roest’ (geel blad met van die roodbruine spikkeltjes). Of droogte. Een gebrek aan kali Bij bemesting in dit stuk kun je lezen dat knoflook weinig voeding nodig heeft maar wel extra kali wil voor de ontwikkeling van de bol). Of misschien hebben de planten een bloeistengel gekregen en gaat alle energie daar naartoe en stopt ze met groeien (de bol). Ik hoop dat dit je wellicht op ideeën brengt, je hebt daar helaas waarschijnlijk nu niet veel meer aan maar ik hoop dat je er voor de volgende teelt iets aan hebt!
groetjes,
Diana

Marc Fokker 10 juni 2020 om 01:02

Ik heb ook een paar keer de ervaring gehad dat de knofloken veel te voeg afrijpten, zelfs al eind april. Ik teel ze op tamelijk armzalige hoge zandgond wat ook wel een recept voor problemen is. Het grootste probleem was kennelijk dat ik ze simpelweg te vroeg gepoot heb. Ik heb geen idee welk ras mijn knofloken zijn, het zijn wel allemaal ‘nakomelingen’ (knofloken doen bar weinig aan seks, ook eventuele kleine broedbolletjes in de bloem bij hardnecks zijn genetisch identiek aan de ouderplant) van waar ik in 2014 mee begonnen ben knofloken te telen. Het enige dat ik nu veranderd heb: Ik poot ze niet eerder dan eind november, niet later dan half december en op een diepte dat het topje van de teen net het aardoppervlak bereikt. Nu had ik half januari stevige, *dikke* frisgroene stengeltjes van ca. 6 cm boven de grond, heel wat anders dan de lange dunne, slierten met roest die ik kreeg wanneer ik eind september pootte. Vroeger is zeker niet beter, net zo min als later. Nu heb ik ondanks de slechte grond toch prima knofloken

Ruud & Diana 10 juni 2020 om 08:51

Hallo Marc,
Ja, ik plant ook nooit knoflook in september (behalve dan in de kas voor vroege voorjaarsoogst van onvolgroeide bollen/verse knoflookstengels).
Ik plant ze altijd in november, zodat ze met maximaal 10 centimeter loof de winter in gaan. Als het loof hoger is is het gevoeliger voor vorstschade.
Wij hebben een deel van de knoflook ondertussen gerooid, de rest staat nog. Ik heb verschillende rassen die ondertussen ook al een paar jaar oud zijn en ondertussen door elkaar staan, de vroegheid is voor een deel dus ook nog afhankelijk van het ras.
groetjes,
Diana

Jan Holla 21 mei 2020 om 17:10

Hi Diana, op 24 maart hebben we verspreid door de tuin en ook in een grote pot allemaal knoflook teentjes geplant. Tot een aantal weken geleden groeiden (in ieder geval de meesten) goed maar nu helemaal niet meer. Enig idee wat er aan de hand is? Knoflook teentjes van tuincentrum.

Ruud & Diana 22 mei 2020 om 09:24

Hallo Jan,
Hier groeien de planten na half mei ook niet meer, de planten hebben in de afgelopen maanden voldoende blad moeten maken, dat blad wordt nu geel en de planten storten zich nu op de ontwikkeling en energie van de bol. Ik heb al vaak gezien dat er bij het opgraven van een knoflookbol begin mei nog helemaal geen bol te zien was en ze op een uit de kluiten gewassen lenteui leek maar dat er 3 weken later al een bijna volwaardige bol geoogst kon worden. Natuurlijk kunnen de planten nog even blijven staan, dan kan de bol nog groeien, maar dit is wel het laatste stadium voor de oogst.
Je zou dus eens een knoflook op kunnen graven (verse knoflook is erg lekker!) om te kijken hoe de bol eruit ziet.
Als dit niet is wat je bedoelt maar de stelen dun, en de knoflookbollen klein blijven, dan zou je kunnen denken aan droogte en/of een gebrek aan kali (zie bij de alinea Bodem en bemesting voor meer uitleg daarover).
groetjes,
Diana

Eke 7 juni 2020 om 00:59

HoiDiana,
Afgelopen oktober heb ik tenen olifantenknoflook gepoot en de platen groeien goed en er kwamen in het voorjaar bloemstengel in
Ik las achteraf, dat ik die had moeten laten zitten bij olifantsknoflook , maar enkele heb ik toch geplukt en gewokt , heerlijk !
Nu het ik vandaag , 7 juni , een hele plant geoogst en mijn verbazing was groot ,want rondom de 5 grote tenen aan de buitenkant , zaten ook kleine teentjes .
Is dat normaal of komt dat ,omdat ik de bloemstengel geplukt heb?
Groet eke

Ruud & Diana 7 juni 2020 om 08:55

Hallo Eke,
Olifantenknoflook is verwant aan knoflook maar het is geen echte knoflook maar meer verwant aan prei. Maar ook bij gewone knoflook zijn er rassen die in de bol een dubbele rij knoflooktenen maken hoor.
Kijk even hier voor informatie over olifantenknoflook, en kijk dan vooral in de menubalk ook even bij Knoflook want ik koop hier elke paar jaar weer nieuwe knoflook, hij heeft heel veel verschillende rassen en soorten: Leven van het Land
groetjes,
Diana

Carine p 10 juni 2020 om 15:20

Dag Eke en Diana,
Ik heb dit jaar ook naast de gewone knoflook, olifanten knoflook en Slangenknoflook (l’ail Rocambol) geplant. Voor mij nieuw… de olifanten knoflook staat er met prachtige bloemen en de slangenknoflook staat er verdroogd met een hangende bloem en kleine broedbolletjes. Ik vind het moeilijk goede informatie hierover te vinden, ook niet op de site van leven Van land. Ik had ook de neiging om de bloemen te verwijderen van olifantenlook, maar heb het toch niet gedaan. Blijkt dit pas te oogsten juli/augustus afhankelijk waar je woont. Moest iemand daar interessante info over vinden, graag…. grt carine

Carine p 10 juni 2020 om 23:39

Bedankt Ria. Ik ben benieuwd als ik beide soorten uit de grond zal halen. Ik vond het leuk proberen, maar niet zo makkelijk om teentjes te vinden. Nu ga ik netjes een deel bijhouden voor oktober/november.
Grt Carine

Ria 11 juni 2020 om 07:48

Dag Carine,

Het is voor mij ook het eerste jaar dat ik olifantenknoflook in mijn tuin heb. Vorig jaar in november heb ik de tenen in de grond gestopt en nu zijn het planten van meer dan een meter hoog. Ik ben ook heel benieuwd wat ik uiteindelijk uit de grond zal halen.
Ria

Carine p 18 juni 2020 om 15:30

Dag Ria, Amaaai! Meer dan een meter hoog! Bij mij is dit ong 40cm en een mooie bloem die gekronkeld is. De look Rocambol heb ik reeds geoogst, armzalig…. toch ga ik volgende herfst opnieuw proberen, want het is nogmaals een bizar voorjaar geweest. De olifantenlook is nog niet afgestorven, is blijkbaar wat later, dus ik wacht af. Ik ben wel super benieuwd. Groetjes Carine

Karin 18 juni 2020 om 12:32

Omdat ze nu beschikbaar waren en ik dit heel graag in de tuin wil hebben, heb ik onlangs twee olifantenknoflookbollen gekocht. Het was natuurlijk totaal de verkeerde tijd om knoflook te planten en ze staan er dan ook wat verloren bij… Ik vraag mij af of ik ze dit jaar maar met rust moet laten en dan kijken wat het volgend jaar wordt.

Carine p 18 juni 2020 om 15:35

Dag Karin,
Ik zou zeggen gewoon laten zitten. Ik doe dat ook soms met gewone look die ik plant, niet voor de look maar tegen allerlei insecten en voor het maken van aftreksels. Dit schiet aardig terug, geen probleem. Natuurlijk zal elke teen opnieuw willen schieten, en dit los ik dan op door in het voorjaar onvolgroeide bollen eruit te trekken en je hebt verse, frisse look.
Groetjes Carine

Hr W Luyben 3 juli 2020 om 20:04

hoihoi ik ben op zoek naar olifantenknoflook,kan iemand me aan wat teentjes helpen? of weet iemand waar ik die kan kopen bv?

Ruud & Diana 4 juli 2020 om 08:37

Hallo,
Kijk even hier voor olifantenknoflook (en nog heel veel meer soorten/rassen knoflook): Leven van het Land
groetjes,
Diana

Ylaise 16 augustus 2020 om 00:07

Beste Diana, dit jaar hebben we veel succes gehad met de knoflookteelt, ondanks de roest toch flinke bollen. Nu zag ik dat jullie de knoflook in de schuur bewaren, maar is dat niet te warm in de late zomermaanden en eventueel een warme herfst?

Ruud & Diana 16 augustus 2020 om 10:42

Hallo Ylaise,
De schuur is hier de koelste plaats (onze schuur staat op het noordoosten, onder bomen, er schijnt alleen in de ochtend wat zon op).
De knofloken zijn goed gedroogd en mijn ervaring is dat de bollen lang kunnen blijven liggen zonder uit te lopen (tot het voorjaar, of in ieder geval het einde van de winter, afhankelijk van de temperatuur). Maar dat heeft ook met het ras te maken, er zijn verschillen in bewaarbaarheid als het om rassen uit de verschillende groepen gaat, googel bijvoorbeeld een op knoflook uit groepen als Purple Stripe, Rocambole, Artichoke en Porcelain.
groetjes,
Diana

Sarah Schepers 13 september 2020 om 15:34

Beste Diana

Ik zocht een ‘klein’ beetje uitleg, maar de uitleg die je hier geeft heeft mijn verwachtingen overtroffen! Echt elke vraag die ik zou kunnen hebben over knoflook, werd beantwoord. Super bedankt! Heel waardevol! Ook de foto’s erbij, maken alles heel duidelijk en ik had er niet bij stil gestaan dat er zoveel looksoorten bestaan die hier (in mijn geval in België) ook goed gedijen. Ik moet mijn pootgoed nog gaan halen, dus nu weet ik waar ik op moet letten! Ik heb beslist mijn look in mijn ‘permacultuurberg’ te zetten, omdat we hier verder met een vrij zware kleigrond zitten. Eens benieuwd hoe dat gaat lukken!

Ruud & Diana 14 september 2020 om 09:35

Hallo Sarah,
Wat leuk om te horen!
Mijn website bestaat al best lang, en het voordeel daarvan is dat als er een vraag wordt gesteld ik dat ook weer kan gebruiken bij het aanvullen van de tekst. En zo is de tekst op vrijwel elke pagina in de afgelopen 10 jaar aangevuld met steeds weer nieuwe informatie of inzichten of tips die ik van lezers krijg, etc.
Veel plezier met de knoflookteelt, ik kreeg zojuist bericht dat mijn bestelde knofloken deze weken worden bezorgd (maar ik wacht nog wel tot oktober voor ik ze ga poten)
groetjes,
Diana

Ineke Buskermolen 1 oktober 2020 om 17:02

Beste Ruud & Diana
Ik wil heel graag de olifantknoflook kopen, maar dat valt niet mee! Op internet gezocht om ze te bestellen, maar óf ze zijn uitverkocht óf ik moet voor minstens een bepaald bedrag bestellen. Hebben jullie nog tips?

Groet Ineke Buskermolen

Ruud & Diana 2 oktober 2020 om 08:55

Hallo Ineke,
Ik bestelde zelf mijn olifantenknoflook vorige maand bij Leven van het Land en ontving 2 weken geleden mijn bestelling met een prachtige reuzenbol.
Maar ik keek net even op hun website en zag dat ze van de 35 soorten er nu nog maar 10 over hebben en de olifantenknoflook is uitverkocht.
En ik vrees dat ik je dan niet verder kan helpen, ik hoop dat iemand anders nog een tip voor je heeft! Ik zag trouwens een paar jaar geleden bij onze tuinbuurman ook eens olifantenknoflook die hij gewoon bij Intratuin had gekocht, misschien is dat nog een optie.
groetjes,
Diana

janine 13 oktober 2020 om 15:26

Hoi Diana,

Vraagje. Moet je knoflook in de herfst/winter water geven? Ze zitten bij mij net in de grond (13 oktober) in een kas dus geen water van regenpartijen. Of geef ik ze pas water als het in maart/april mooi weer wordt?

Ruud & Diana 15 oktober 2020 om 09:04

Hallo Janine,
Knoflook heeft niet veel water nodig in de winter, maar als ze in de kas langzaam door mogen groeien mogen ze zeker ook niet droog staan. Hier staat het grondwater in de winter zo hoog dat ik zelden water hoef te geven maar ik controleer het wel altijd elke week even want uitdrogen (bijvoorbeeld op zandgrond) kan zorgen voor verdorren van het blad. Als de bovenlaag van de grond droog is kun je bijvoorbeeld 1 keer of 2 keer per week een gieter water geven.
groetjes,
Diana

Janine 20 november 2020 om 14:02

Hoi Diana, mijn knoflook hangt nu al slap? De grond is wel heel nat. Komt het nog goed?

Ruud & Diana 23 november 2020 om 15:11

Hallo Janine,
Te natte grond kan altijd zorgen voor het rotten van wortels. Of dat nog goed komt durf ik niet te zeggen: dat zal afhangen van hoe beschadigd de wortels al zijn, hoe nat de grond nu is, etc.
Ik zou in ieder geval wel beginnen met het verbeteren van de grond, en wellicht voor alle zekerheid opnieuw beginnen. Ik heb zelf afgelopen weekend nog wat laatste knoflooktenen geplant, dat kan nog steeds.
groetjes,
Diana

jan walta 27 november 2020 om 16:33

hallo , ik heb knoflooken verplant , door verschillende oorzaken waren ze blijven staan en nu zijn ze weer opgekomen, ik heb ze verplant met een flinke bos wortels naar een andere plek, is dit mogenlijk ? of word het niets?, die ik verplant heb zijn flinke tenen goed in de wortels, ze staan er nu goed bij hopelijk word het wat , bedankt voor uw antwoord, grts jan

Ruud & Diana 28 november 2020 om 09:49

Hallo Jan,
Of je knofloken kunt verplanten hangt af van hoe groot ze zijn, de grondsoort en vooral of je ze zonder al te veel beschadigingen uit hebt kunnen graven. Met voldoende wortels moeten niet te grote planten zeker te verplanten zijn. Houd ze vooral de komende weken nog even in de gaten want ze mogen niet uitdrogen (al is de kans daarop in deze tijd natuurlijk vrij klein).
groetjes,
Diana


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!